Manipulation by and Vaxxinfo, as if vaccines cause autism

Reading Time: 4 minutes

Reading Time: 4 minutes


On September 2, 2019, web-page published an article,  titled “Autism in vaccination annotation”, where it is noted as if autism and Sudden infant death syndrome (SIDS) are some of the side effects of a vaccine.

The article also focuses on the financial side and notes, that US vaccine injury fund has allocated 4 billion US dollars for parents of persons harmed by vaccination and died because of it. web site has been noted as a source of the article.

The information spread by has a manipulative character and aims to raise doubt about the safety and effectiveness of vaccination.

Manipulation N 1: The information about Tripedia’s annotation has been delivered to a reader incompletely and selectively.

It is noted in the article, that the annotation for one of the vaccines, Tripedia (Producer Sanofi Pasteur), on its 11th page, lists autism and sudden infant death among the recorded undesirable post-vaccination side effects.


Autism and sudden infant death were mentioned as a side effect in the annotation for Tripedia vaccine, in 2005, however, after the same note, it was clearly highlighted, that the information about the side effects has been collected voluntarily. “Since these [side] effects have been collected voluntarily from the indefinite number of people, it is not always possible to check their frequency for fair or to establish the causal link between the vaccine’s component and this event.” However, the article does not mention this part of the annotation.

Christine Schroeder, a spokeswoman for vaccine producer Sanofi Pasteur, stated in an interview with PolitiFact, that Tripedia has not been used for years, while in 2006, FDA changed and narrowed the rule for vaccine marking, which excluded pointing among vaccine’s side effects of the diseases, the causal relationship of which has no basis to prove. According to Schroeder, any person could previously fill the application about the side effects of vaccines. They did not need a document proving that the actual cause of noted effect was vaccination.

The facts, that vaccination does not cause autism, has been collected, approved and checked many times.  The scientists yet do not know a concrete cause of autism; however, the studies have already shown that vaccination does not cause autism and even the case of children at greatest risk confirm this evidence. 

Manipulation N 2: The information, that US vaccine injury fund has allocated 4 billion US dollars for parents of persons harmed by vaccination and died because of it, has been covered selectively. 

The amounts allocated by the fund for people harmed by vaccination make up to about 4,2 billion, although it has not been mentioned in the article, that 4 billion has been spent during the past 30 years and the amount allocated decreases gradually.

It should be noted, that the United States of America has the most effective vaccine delivery program and in many cases, patients experience some mild side effects after the vaccination.

During the past 30 years, up to 20 913 persons have signed the petition about the side effects of vaccines from which only 6 706 cases have been compensated.

Despite the conspiracies spread online, the facts show, that thanks to vaccination, a fight against diseases has become increasingly effective.


sources: World Health  organization 

Vaccination protects 2-3 million lives annually.  According to UNICEF 1.5 Million children die each year because they are not vaccinated.

 sources: UNICEF

The infographics given below one more time demonstrate the effectiveness of vaccines on USA’s example.


About sources:                 the site with a noted domain was registered on 18 January and as it is noted on the site, it was created for helping the families of victims of vaccination. “Mother’s for protecting the parents” was pointed as the owner of the site, while the administrator – Lia Khidasheli.


Section “About Us” at TVM News reads that the website appeared on the Internet in 2013, however, according to, the webpage was registered in 2015. The section mentions journalist Tamta Dadesheli as the Admin-Editor and Giorgi Prangishvili as the Editor of Socio-Political Blog. It also reads that the edition works based on the principles of press freedom and does not represent interests of any political actor. Lastly, the section mentions that the authors are responsible for all their materials published on the portal.

The outlet publishes materials from the anti-Western and pro-Russian edition – Georgia and the World.

Prepared by Keso Tchumburidze
Myth Detector Lab

Violation: Manipulation
More Posts

Last News

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist