NATO Integration
Media

Imedinews, based on sputnik, labels NATO’s humanitarian intervention in Serbia an "aggression”

19 April, 2017

On April 11, 2017, the news webpage of TV Imedi (imedinews.ge) published an information piece called "Serbia Builds a Memorial for the Victims of NATO Aggression”. The given material is not objective and does not reflect the true situation regarding Kosovo, as both the title of the piece, as well as its content points to an 'aggression' and a military 'attack' on the former Yugoslavia, while the international society agrees that a humanitarian intervention took place in Kosovo and it has been hitherto considered as a special case or Sui Generis in international law.

Imedinews disseminated the given information based on an informational portal Sputnik Serbia. As Sputnik Serbia mentions in the article published on April 9, the construction of the common and universal memorial for "perpetuating the victims of the 1999 NATO aggression” is the initiative of Sputnik Serbia itself, which was praised by the Serbian PM and President-elect, Aleksandar Vučić, Serbian Patriarch, as well as various public figures. The multimedia platform Sputnik is a part of Россия Сегодня, which is owned and governed by the Government of Russia.

Materials with similar title and content have been disseminated by other Russian media as well:

 

Media outlet

Information about the media outlet

Title of the news

Ria.ru

Is a member of the news agency Россия Сегодня, which is owned by the Government of Russia

Serbia will build memorial for the victims of NATO aggression 

(В Сербии установят памятник жертвам агрессии НАТО)

Tsargrad.tv

Царьград ТВ is a Russian conservative informational-analytical TV channel. It started broadcasting in 2015. Konstantin Malofeev, a Russian philanthropist, 
is the owner of the channel. In 2015-2016, Alexander Dugin, the ideological supporter  of the Eurasian idea and Russia’s aggressive expansion and the supporter of the independence of Abkhazia and South Ossetia, was the editor-in-chief of the TV channel.

Memorial of NATO bombing victims will be constructed in Serbia

(В Сербии появится памятник жертвам бомбардировок НАТО)

New.rambler.ru

Belongs to Rambler & Co., which, in turn, also owns Lenta.ru and Gazeta.ru. These informational outlets are openly propagandistic, which is proved by the statements of the special representative of OSCE in media issues on Lenta.ru, 
pointing out censorship and media restriction. In 2014, its editor, Galina Timchenko, was replaced by an openly pro-Kremlin substitute.

Serbia will build memorial for the victims of NATO aggression

(Сербия воздвигнет памятник жертвам агрессии НАТО)

 

Speculations on NATO’s intervention in Serbia have also been disseminated before in Georgian media. For a broader view on NATO’s humanitarian intervention in Kosovo, please refer to our article.


Prepared by Giorgi Revishvili
Myth Detector Lab

 

 

Tags: